Jak zorganizować żywienie w czasie epidemii? Praktyczne wskazówki!


Przyszło nam się zmierzyć z trudnym czasem. Epidemia wkroczyła we wszystkie aspekty naszego życia. Izolacja, nowe obostrzenia nie wpływają dobrze na ludzką psychikę. Koronawirus uderzył nawet w najbardziej podstawowe potrzeby. Z uwagi na konieczność pozostawania w domu i zmniejszenia częstotliwości odwiedzania sklepów wiele osób nie potrafi sobie poradzić z organizacją posiłków w tym czasie. Dlatego przedstawiam Ci kilka przydatnych wskazówek jak planować zakupy, co kupować i jakie posiłki gotować.

PLANOWANIE
Jeżeli dotychczas nie planowałaś listy posiłków, robiłaś je pod wpływem chwili czas to zmienić. Pierwszym krokiem do dobrej organizacji, ale także oszczędności jest zrobienie menu dla siebie i rodziny. Na kartce rozpisz sobie dni tygodnia oraz poszczególne posiłki. W tych czasach najlepiej raz na 2 tygodnie, u mnie sprawdził się właśnie taki przedział czasowy. Dzięki planowaniu unikniesz przypadkowego kupowania produktów czy marnowania żywności. Jeżeli zależy Ci na oszczędności zanim rozplanujesz posiłki przeglądnij gazetki promocyjne sklepu, w którym będziesz robić zakupy. Pomocne do tego będą aplikacje, które mają zebrane katalogi z większości sklepów. 

LISTA ZAKUPÓW
Jeżeli przygotowałaś już swoje menu przejrzyj wszystkie szafki/lodówkę/zamrażarkę i sprawdź co masz, aby niepotrzebnie nie wydawać pieniędzy i następnie stwórz listę zakupów. Najlepszym rozwiązaniem jest sporządzanie listy zakupów poszczególnymi kategoriami. Weź sporą kartkę papieru i rozpisz następujące kategorie: nabiał, mięso/ryby/jaja, owoce/warzywa, produkty zbożowe, inne. Dzięki temu nie będzie biegać po sklepie pomiędzy półkami. 
Wymienione wyżej kwestie są najważniejsze, ale kluczowe jest też to jakie wybierać produkty. 

Poniżej pokażę Ci jakie produkty kupować oraz jak je przechowywać.

  • Pieczywo

Pieczywo to jeden z trudniejszych aspektów. Przyzwyczajeni jesteśmy do codziennego kupowania świeżych bułeczek bądź chleba. Ale nie ma sytuacji bez wyjścia. Znalazłam 3 rozwiązania tego problemu. Pierwszym z nich jest kupienie większej ilości pieczywa i zamrożenie go. Z uwagi na ilość ograniczonego miejsca nie wszyscy mogą sobie na to pozwolić. Dlatego też kolejnym wyjściem z sytuacji jest wypiekanie go samodzielnie. Jeżeli jesteś w domu, masz więcej czasu i uwielbiasz zapach pieczonego chleba to rozwiązanie wydaje się być najlepsze. W związku z tym wystarczy zaopatrzyć się w większą ilość mąki i drożdży suszonych lub świeżych (świeże można mrozić). Można kupić te produkty nawet przez Internet. Trzecim rozwiązaniem jest urozmaicenie diety o inne posiłki niż kanapki. Zamiast jedzenia kanapek możesz pokusić się o przygotowanie innych posiłków i włączyć do swojego codziennego jadłospisu np. owsianki, jaglanki, tacos, naleśniki, domowe tortille w końcu nie samym chlebem żyje człowiek.

  • Warzywa i owoce

Warzywa i owoce to bardzo ważny element codziennej diety. Jak je kupować w tym czasie? 
Najlepiej sprawdzą się warzywa mrożone, korzeniowe i kiszonki. Te można kupić w większej ilości ponieważ dobrze się przechowują. Planując posiłki w proponowany przeze mnie sposób umieść je w drugim tygodniu. Na pierwszy tydzień zaplanuj posiłki ze świeżymi warzywami np. pomidorami, rzodkiewką, sałatą i ogórkami. Dobrym patentem na zachowanie świeżości sałaty jest włożenie jej do lodówki w misce z wodą i przykrycie jej mokrą ściereczką – dzięki temu nie zwiędnie. A jeżeli masz domowe przetwory np. buraczki czy ogórki kiszone to korzystaj z nich jak najczęściej. 
Kupując owoce wybieraj te, które są jeszcze nie do końca dojrzałe. Dzięki temu poleżą trochę dłużej. Dobrze sprawdzą się mrożone owoce np. truskawki, maliny, jagody. Będą smacznym dodatkiem do koktajlów, deserów czy owsianki. Wybieraj też bardziej trwałe np. jabłka i gruszki. Możesz kupić też większą ilość bananów. Gdy będą bardzo dojrzałe nadadzą się na chlebek bananowy lub placuszki.

  • Nabiał

Kupując nabiał zwróć uwagę aby wybrać taki z najdłuższą datą ważności. Warto wybrać różne produkty, aby dieta była urozmaicona. Najkrótszą datę ważności mają zazwyczaj sery twarogowe więc warto znaleźć na nie miejsce w pierwszym tygodniu. Pozostałe produkty zazwyczaj charakteryzują się dłuższą datą przydatności do spożycia.

  • Mięso/ryby/jaja

Jajka warto mieć w swojej kuchni. Dobrze się przechowują i ich pomocą można stworzyć smaczne dania właściwie na każdą porę dnia.
Kupując ryby świeże w szczególności na tackach zwróć uwagę na informację od producenta czy  nadają się do mrożenia. Przeważnie nie, więc polecam Ci je zjadać w ciągu 2-3 dni od zakupu, sprawdź koniecznie datę ważności. Ryby to produkty łatwo psujące się więc aby uniknąć zatrucia zwróć na to uwagę. Jeżeli wybierasz mrożone filety pamiętaj, aby od razu po powrocie do domu włożyć je z powrotem do zamrażarki. Jeżeli kupujesz ryby wędzone też zjadaj je w ciągu 2-3 dni. Konserwy rybne i śledzie w słoikach zwykle mają dłuższą datę ważności

  • Mięso

Mięso nadaje się do mrożenia. Możesz kupić jego większą ilość i po prostu zamrozić. Tak samo możesz zrobić z wędliną i innymi produktami z mięsa. 

  • Strączki

Strączki są skarbnicą witamin i składników mineralnych i powinny się znaleźć w naszym jadłospisie przynajmniej raz w tygodniu. Myślę, że w tym czasie powinny gościć na naszych stołach zdecydowanie częściej. Mogą stanowić danie główne lub dodatek do sałatki czy kanapek w postaci pasty. Wariantów jest mnóstwo. Dodatkowym ich atutem jest to, że doskonale się je przechowuje. Można je dostać w puszkach lub suche i mają one długą datę ważności. 

  • Kasze, ryże, makarony, mąka pełnoziarnista, płatki owsiane

Te produkty są świetne do przechowywania. Możesz kupić większą ilość. Staraj się urozmaicać produkty z tej grupy, aby nie jeść ciągle białego spaghetti i ryżu. Jeżeli do tej pory nie eksperymentowałaś kup kaszę bulgur gryczaną, jęczmienną, kuskus, jaglaną i przygotuj jakiś posiłek. 

  • Inne

Orzechy włoskie, nerkowca, pistacje, migdały, pestki dyni, nasiona słonecznika, sezam, tahini. Te produkty dobrze się przechowują. Mogą stanowić przekąskę, dodatek do dań głównych, sałatek. Zaopatrz się także w produkty w puszkach i słoikach: suszone pomidory, oliwki, ciecierzyca, biała i czerwona fasola w puszkach, pomidory w puszce, passata pomidorowa, kukurydza. W Twojej kuchni nie powinno zabraknąć również dobrej jakości olejów roślinnych.

Mam dla Ciebie jeszcze dwie wskazówki odnośnie przechowywania. Sprawdziły się u mnie doskonale. A mianowicie podziel swoją lodówkę na strefy. Co to znaczy? Wracając z zakupów posegreguj produkty,  podziel je na dwie grupy z krótką datą ważności oraz te z dłuższą i rozdziel je na poszczególne półki. Jeżeli jakieś produkty zostały z ubiegłych tygodni przydziel je do półek zwracając uwagę na daty. Co jeszcze? Nie wkładaj do lodówki swoich produktów na oślep. Stwórz sobie półkę z otwartymi produktami i wykorzystaj jej w pierwszej kolejności dzięki temu nic się nie zmarnuje. 

Na koniec jeszcze kilka słów odnośnie gotowania. Pamiętaj, że Ty najlepiej znasz swoją rodzinę. Wiesz ile są w stanie zjeść i co im ugotować. Postaraj się oszacować jaką porcję zjedzą i ugotuj dokładnie tyle. Jeżeli coś zostanie nie wyrzucaj. Wykorzystaj to przygotowując inny posiłek lub zamroź. 

Myślę, że powyższe wskazówki ułatwią Ci organizację jedzenia w tym trudnym czasie, ale i pozostaną z Tobą na dłużej. To klucz do oszczędzania i nie marnowania żywności. Pomyśl, że gdzieś na świecie są ludzie którzy nie mają takich możliwości nawet jak my podczas epidemii. 

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza