Jak wybrać dla siebie chleb? Czy chleb razowy to zawsze najlepszy wybór?


W ostatnim wpisie TUTAJ pisałam o tym jak w gąszczu półek sklepowych odnaleźć chleb z dobrym składem, na co uważać i czego nie unikać.  Dzisiaj opowiem Wam jak wybrać dla siebie odpowiedni chleb.

Jeżeli jesteście zdrowi najlepszym wyborem będzie pieczywo z mąki z pełnego ziarna. Kupując chleb patrzcie aby w składzie była mąka o jak najwyższym typie np. mąka żytnia typ 2000, mąka pszenna graham typ 1850. Najlepszym wyborem będzie chleb żytni razowy na zakwasie. Zawiera on błonnik pokarmowy, który reguluje pracę jelit i zapewnia uczucie sytości na dłużej, dostarczy również witamin z grupy B oraz minerałów. Ponadto obecność zakwasu zwiększa przyswajanie składników mineralnych.
Pieczywo razowe jest polecane również osobom chorującym na cukrzycę i insulinooporność, ponieważ dzięki obecności błonnika i zakwasu ma niski IG, dzięki nie powoduje gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi.

Ale czy chleb razowy to zawsze najlepszy wybór? Nie.. O ile dla osób z cukrzycą i insulinoopornością jest wskazany tak dla osób zmagających się z chorobami przewodu pokarmowego może być szkodliwy. W dietetyce nie wszystko jest czarne albo białe. Nie można do końca kategoryzować wszystkich produktów na zdrowe/niezdrowe, bo to co dla jednej osoby będzie lekarstwem czyli razowiec dla diabetyków, tak dla osoby cierpiącej na wrzody żołądka może być „trucizną”. Razowe pieczywo na skutek dużej ilości błonnika może powodować dolegliwości bólowe u tej osoby. Widzicie tę różnicę? Dla takiej osoby odpowiednie będzie pieczywo pszenne lub mieszane.
Kto powinien unikać razowego pieczywa?
  • osoby z wrzodami żołądka
  • osoby z zapaleniem błony śluzowej żołądka
  • osoby z problemami z wątrobą
  • osoby zmagające się z biegunkami.
Czyli to znaczy, że białe pieczywo jest zdrowe i jak nie mam problemów z przewodem pokarmowym to mogę go jeść codziennie? Teoretycznie tak.. ALE! Ma ono mniej błonnika, witamin i minerałów, może być ono urozmaiceniem diety ale na co dzień polecane jest żytnie razowe. Dobrym kompromisem będzie tutaj wprowadzenie do diety pieczywa graham. Ma więcej wartości odżywczych niż klasyczne pieczywo białe, jest delikatne w smaku, nie jest kwaśne. Zazwyczaj jest też dobrze tolerowane przez osoby z problemami z przewodem pokarmowym,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz