Jak poradzić sobie z zaparciami?


Zaparcia to bardzo częsta przypadłość, skarży się na nią wiele osób odwiedzających mój gabinet a w szczególności kobiety. Szacuje się, że w krajach europejskich ilość osób z tą dolegliwością może sięgać do 23%. Do zaparć przyczyniają się niektóre choroby jelita grubego, leki, niedoczynność tarczycy. Jednak występowanie zaparć w większości przypadków związane jest ze stylem życia. Do zaparć usposabiają: mało urozmaicona i uboga w błonnik dieta, nieregularne spożywanie posiłków, jedzenie w pośpiechu, stres, a także brak lub zbyt mała aktywność fizyczna.

Istotną poprawę samopoczucia i normalizację wypróżnień można uzyskać dzięki właściwemu odżywianiu. Jednak dobór odpowiednich produktów zależy od objawów.  Jeżeli nie występuje ból i nie ma krwawień stosuje się klasyczną dietę bogatoresztkową. Natomiast jeżeli podczas wypróżnień odczuwany jest ból, dochodzi do stanów zapalnych jelita i do krwawień schemat żywienia jest trochę inny. Różnice dotyczą głównie źródeł węglowodanów oraz sposobem podawania warzyw i owoców.

Jakie produkty powinny się znaleźć w jadłospisie u osoby, która nie odczuwa dolegliwości bólowych?
  • Źródłem węglowodanów powinny być: pieczywo razowe, grube kasze (gryczana, pęczak), płatki owsiane, pełnoziarniste makarony – dostarczają błonnika pokarmowego, który zwiększa masy kałowe i przyspiesza pasaż jelit. 
  • Ważnym dodatkiem są również otręby – zalecane jest 2-3 razy dziennie dodać łyżkę otrąb do dań.
  • Warzywa i owoce głównie na surowo np. w postaci surówek. 
Jakie produkty powinny się znaleźć w jadłospisie u osoby, która ma dolegliwości bólowe?
  • Źródłem węglowodanów powinny być: drobne kasze (jaglana, jęczmienna), pieczywo mieszane/graham. 
  • Warzywa i owoce w formie gotowanej. Dobrze tutaj sprawdzą się różnego rodzaju zupy, musy owoce. Na surowo dozwolone w formie bardzo drobno startych surówek. 
Co powinno się znaleźć w jadłospisach w obu przypadkach?
  • Woda! Przynajmniej 2 litry. 
  • Źródłem białka w diecie powinny być chude mięsa/ryby: kurczak, indyk, dorsz.
  • Na perystaltykę jelit korzystnie wpływają jogurty naturalne, kefiry, można również włączyć do diety chude twarożki.
  • Źródłem tłuszczu powinny być oleje roślinne, oliwa z oliwek, awokado, niewielkie ilości masła. 
Czego unikać w obu sytuacjach?
  • Czekolady, ciastek, słodyczy.
  • Słonych przekąsek: paluszków, chipsów, krakersów, precelków.
  • Słodzonych napojów gazowanych.
  • Drożdżówek, ciasta francuskiego, pączków.
  • Dań mącznych: pierogów, kopytek, klusek śląskich.
  • Tłustych, ciężkostrawnych dań np. bigos.
  • Wzdymających warzyw tj. fasola, groch. 
  • Tłustych serów

Bardzo ważnym elementem jest również aktywność fizyczna oraz regularne spożywanie posiłków. Jeżeli potrzebujesz spersonalizowanej diety napisz na adres posmakujzdrowia@gmail.com.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz