Właściwości prozdrowotne strączków


Ostatnio na moim blogu pojawia się co raz więcej przepisów na potrawy z udziałem roślin strączkowych. W grupie roślin strączkowych znajdziemy: fasolę, ciecierzycę, soczewicę, bób, zielony groszek, fasolkę szparagową i soję. Jednak nie cieszą się one powodzeniem w polskiej kuchni, ich spożycie jest niewielkie, a szkoda bo są one cennym źródłem wielu składników odżywczych. Myślę, że należy im się miano superfoodsa! Czas w końcu docenić ich walory!

Co mają w sobie takiego cennego?
Strączki są doskonałym źródłem białka roślinnego. Nie jest to białko pełnowartościowe tak jak w produktach zwierzęcych, ale gdy połączymy je z produktami zbożowymi, otrzymamy danie z pełnym składem aminokwasów. Są bogate w błonnik pokarmowy, dlatego też są doskonałe dla osób zmagających się z zaparciami. W 100 g suchych nasion jest prawie 16 g błonnika. Dodatek 50 g do obiadu stanowi ok. 1/4 jego dziennego zapotrzebowania. Dzięki obecności białka i błonnika są bardzo istotnym elementem diety odchudzającej, dania ze strączkami zapewnią na długo sytość.

Nasiona roślin strączkowych są również skarbnicą witamin i składników mineralnych. Zawierają sporo żelaza, dlatego są bardzo ważnym elementem diety wegetariańskiej i wegańskiej, która eliminuje mięso bogate właśnie w ten mikroelement. Są także źródłem wapnia i witamin z grupy B.
Strączki powinny się znaleźć w naszym jadłospisie przynajmniej raz w tygodniu. Mogą stanowić danie główne lub dodatek do sałatki czy kanapek w postaci pasty.  Wariantów jest mnóstwo! Każdy znajdzie swój ulubiony przepis.

Nasiona roślin strączkowych są produktami, które są pomocne w profilaktyce chorób układu krążenia. Dzięki obecności błonnika pokarmowego zmniejszają poziom cholesterolu. W swoim składzie posiadają również polifenole zmniejszające stężenie czynników prozapalnych, a obecny w nich kwas foliowy obniża ciśnienie krwi poprzez rozluźnienie naczyń krwionośnych.

Dzięki obecności fitoestrogenów związków działających podobnie jak estrogeny ludzkie są nieocenionym składnikiem dla kobiet! Drogie Panie wpływają one na regulację hormonalną i chronią przed rozwojem nowotworów jajnika i macicy. Co więcej zmniejszają dolegliwości podczas menopauzy.

Włączenie strączków do diety niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych, ale również smakowych. Posmakuj moich propozycji i daj znać, które najbardziej Ci smakowały!

Pasta z czerwonej soczewicy i suszonych pomidorów: PRZEPIS
Gulasz z zielonej soczewicy: PRZEPIS
Ekspresowy gulasz z fasoli czerwonej i papryki: PRZEPIS
Pasta z ciecierzycy i suszonych pomidorów: PRZEPIS
Pikantna potrawka z indykiem i czerwoną fasolą: PRZEPIS
Makaron z ciecierzycą, cukinią i suszonymi pomidorami: PRZEPIS
Aromatyczne leczo z ciecierzycą: PRZEPIS

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz