grudnia 05, 2018

Jak obliczyć BMI? I co to za wskaźnik?



BMI- Body Mass Index czyli wskaźnik masy ciała, który pozwala obliczyć czy aktualna masa ciała jest prawidłowa. Jest on podstawowym i powszechnie stosowanym wskaźnikiem do oceny stanu odżywienia energetyczno-białkowego u osób dorosłych. Nie ma jedynie zastosowania u sportowców (np. u kulturystów może wskazywać otyłość a posiadają oni niewielki procent tkanki tłuszczowej), kobiet w ciąży i małych dzieci.

Jego wartość wyliczamy za pomocą prostego wzoru, który bierze pod uwagę zależność pomiędzy wzrostem a masą ciała. BMI obliczamy dzieląc masę ciała (w kilogramach) przez wzrost do kwadratu (w metrach).
BMI = masa ciała (kg)/[wzost (m)]2

Jak zinterpretować uzyskany wynik?
To bardzo proste. WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) ujednolicił wyniki i podaje dla wszystkich jednakowe kryteria.
 
Wartość BMI
Interpretacja
< 16
III stopień szczupłości
16,0-16,9
II stopień szczupłości
17,0-18,4
I stopień szczupłości
18,5-24,9
Zakres normy
25,0-29,9
Nadwaga (stan przedotyłościowy)
30,0-34,9
I stopień otyłości
35,0-39,9
II stopień otyłości
> 40
III stopień otyłości

Dlaczego warto go obliczyć?
W badaniach epidemiologicznych wykazano, że wysokie wartości korelują ze wskaźnikami zdrowia i umieralności. Podwyższona wartości BMI niesie zagrożenie rozwojem wielu chorób m.in.: cukrzycy, miażdżycy i chorób układu krążenia. Niska wartość BMI również niekorzystnie wpływa na stan zdrowia. Może być przyczyną anemii, zaburzeń hormonalnych.
Zarówno wysoka jak i niska wartość BMI to sygnał, takie pomarańczowe światło, którego nie powinno się bagatelizować.

Jeśli Twoje BMI nie mieści się w zakresie normy skonsultuj się z dietetykiem, aby wdrożyć odpowiedni sposób żywienia, zapobiec wyżej wymienionym schorzeniom i cieszyć się zdrowiem. Lepiej zapobiegać niż leczyć! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz