grudnia 06, 2018

Dlaczego warto jeść owsiankę? Wartości odżywcze płatków owsianych i przepisy na owsiankowe bazy!


Uwielbiam owsiankę! Płatki owsiane są zawsze w mojej domowej spiżarni. To najbardziej uniwersalne śniadanie jakie znam! Gotuję bazę i dodaję przeróżne dodatki, orzechy, ziarna, świeże, mrożone albo suszone owoce. Taka owsianka nigdy nie będzie nudna! Wiele osób ma niesmaczne wspomnienia z dzieciństwa, ale przy odpowiednim doborze dodatków owsianka stanie się Waszym ulubionym śniadaniem, jestem pewna!

Dlaczego warto jeść płatki owsiane?

  • są źródłem niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które biorą udział w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego,
  • zawierają białko bogate w aminokwasy egzogenne, 
  • są skarbnicą witamin z grupy B (szczególnie witaminy B1 odpowiadającej za prawidłową pracę serca, mięśni i układu nerwowego) oraz witamin A, D, E, K,
  • zawierają mnóstwo składników mineralnych tj.: cynk, magnez, żelazo, mangan, wapń, miedź, fosfor,
  • są źródłem błonnika pokarmowego, szczególnie ważnej dla naszego zdrowia frakcji rozpuszczalnej – beta-glukanów. 

Kto powinien jeść płatki owsiane?

  • Każdy kto chce zdrowo się odżywiać i czuć się dobrze!
  • Osoby z zaparciami. Błonnik obecny w płatkach przyspiesza pasaż jelit.
  • Osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu i miażdżycą. Płatki owsiane dzięki obecności beta-glukanów obniżają poziom cholesterolu. Co więcej nie tylko obniżają cholesterol ogółem z krwi, ale również polepszają proporcję między frakcją HDL czyli tzw. „dobrego” cholesterolu i „LDL” czyli złego.
  • Osoby, które chcą schudnąć. Błonnik pokarmowy obecny w płatkach owsianych daje uczucie sytości, dzięki czemu osoby na diecie odchudzającej będą się czuły najedzone przez dłuższy czas. Dieta redukcyjna nie tylko ma za zadanie odchudzić, ale również dostarczyć wszystkich składników odżywczych, witamin i minerałów, a płatki owsiane to ich całe bogactwo. Owsianka z orzechami, owocami i miodem to również doskonała słodka i zdrowa przekąska.
  • Osoby z cukrzycą oraz podwyższonym poziomem glukozy. Płatki owsiane dzięki obecności błonnika pomagają wyregulować poziom glukozy. Co więcej poprawienie dietą gospodarki węglowodanowej umożliwia zmniejszenie dawki przyjmowanych leków i insuliny.
  • Osoby z obniżoną odpornością. Błonnik obecny w płatkach owsianych pomaga w utrzymaniu flory bakteryjnej jelit. Im większa jej różnorodność i liczebność tym lepiej dla naszej odporności. Beta-glukany to pożywka dla bakterii probiotycznych. W jelicie grubych powstają kwasy organiczne mające działanie przeciwzapalne. 
  • Osoby dbające o profilaktykę chorób nowotworowych. Płatki owsiane odgrywają szczególną rolę w profilaktyce nowotworów jelita grubego. Błonnik przyspiesza wydalanie mas kałowych, krótszy czas kontaktu mas kałowych ze ścianami jelita chroni przed tworzeniem się ognisk zapalnych i owrzodzeń a co za tym idzie ognisk nowotworowych. 


Owsiankowa baza 1
250-300 ml mleka
4 łyżki płatków owsianych
Mleko wlewamy do garnka wsypujemy płatki i gotujemy. 5 minut i gotowe!

Owsiankowa baza 2 
4 łyżki płatków owsianych
gorąca woda
Płatki zalewamy wrzątkiem, dajemy tylko taką ilość aby przykryć płatki. Odstawiamy do napęcznienia. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz