grudnia 02, 2018

„Diety cud”- czy naprawdę są takie cudowne?


Jestem przeciwniczką wszystkich „diet cud” i głodówek, a dlaczego?

1. Nie są indywidualnie dopasowane.
Zdrowa dieta powinna być dopasowana indywidualnie. Powinna uwzględniać stan zdrowia, zapotrzebowanie, aktywność fizyczną, charakter pracy. Proponowane diety cud nie biorą pod uwagę tych czynników, które są kluczowe aby cieszyć się dobrym samopoczuciem i zdrowiem.

2. Są często bardzo restrykcyjne, dostarczają mało kalorii.
Właściwa dieta redukcyjna powinna dostarczać taką ilość kalorii, która potrzebna na podstawowe procesy życiowe oraz uwzględniać wydatek energetyczny podczas codziennych zajęć, szerzej pisałam o tym TUTAJ i TUTAJ. Restrykcje w postaci ograniczenia ziemniaków czy produktów zbożowych to najczęstsze zalecenia diet cud- jednak na dłuższą metę to nie skutkuje. Niekiedy modne diety odchudzające są bezglutenowe, bezlaktozowe, a takie eliminacje bez wskazań medycznych nie mają żadnego sensu!

3. Są monotonne i mało urozmaicone.
Niektóre magiczne diety są bardzo monotonne i opierają się na jednym lub dwóch składnikach. Takie diety stosowane przez dłuższy okres czasu prowadzą do niedoborów składników odżywczych, witamin, obniżają koncentrację, pozbawiają sił witalnych, dodatkowo są nudne i niesmaczne, nie dają trwałych efektów. Jako przykład może posłużyć bardzo dobrze znana dieta kapuściana.

4. Mogą zaszkodzić zdrowiu.
Powszechnie znana „odchudzająca” dieta bogatotłuszczowa zwiększa ryzyko miażdżycy, chorób układu krążenia, chorób wątroby, dieta bogatobiałkowa może przyczynić się do problemów z nerkami, a wcześniej wspomniana dieta kapuściana zastosowana u osoby z niedoczynnością tarczycy, powoduje spadek syntezy hormonów tarczycy.

5. Powodują efekt jojo!
Tego punktu nie trzeba długo rozwijać, po prostu uzyskany ubytek wraca z nawiązką!

6. Nie uczą prawidłowych nawyków żywieniowych
To według mnie ich największa wada zaraz po tym, że mogą zaszkodzić zdrowiu i ich restrykcjach. Diety cud oparte na licznych ograniczeniach nie uczą prawidłowych nawyków żywieniowych! Po zakończeniu diety wracamy do starych nawyków i efekt jojo gwarantowany!

7. Prowadzą do zaburzonych relacji z jedzeniem.
Ciągłe bycie na przysłowiowej diecie może prowadzić do zaburzonych relacji z jedzeniem. Wiele jest kobiet, które od zawsze są diecie.. Panie mające często bogatą przeszłość dietetyczną, stosujące setki diet, które nie działały boją się jeść w obawie przed dodatkowymi kilogramami. Może to prowadzić do zaburzeń odżywiania takich jak bulimia, anoreksja czy ortoreksja.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz