października 02, 2018

Jak jeść zdrowiej w kilku krokach? Praktyczne wskazówki!


Czasem aby jeść zdrowiej wystarczy dokonać drobnych modyfikacji obecnego sposobu żywienia. Dzisiaj przestawiam praktyczne wskazówki co zrobić aby udoskonalić jadłospis.

1.Wyrzuć wszystkie przetworzone produkty z domu.
Zupki chińskie, dania fix, mrożone gotowe dania garmażeryjne np. pizza, ciastka, chipsy, paluszki, słodycze. Jeśli nie będzie ich w zasięgu ręki, pokusa na nie będzie mniejsza.

2.Jedz regularnie.
Regularność posiłków to klucz do zachowania zdrowia i szczupłej sylwetki. Zalecane jest zjadać 4-5 posiłków w odstępach 3-4 godzinnych.

3.Nigdy nie wychodź z domu bez śniadania.
Śniadanie to bardzo ważny posiłek, dostarcza energii i składników odżywczych na pierwszą połowę dnia. Zapewni sytość dzięki czemu gdy wrócisz z pracy/ze szkoły brzydko mówiąc nie rzucisz się na lodówkę. Śniadanie zjadaj do godziny po przebudzeniu.

4.Nie omijaj kolacji.
Jeśli myślisz, że pominięcie kolacji to dobry trik to niestety muszę Cię rozczarować. Kolacja jest równie ważnym posiłkiem co śniadanie czy obiad. Zjadaj ją 3-4 godziny przed snem. Taki odstęp pozwoli Ci spokojnie spać w nocy, a Twój organizm skupi się jedynie na wypoczynku a nie na trawieniu. To mit, że kolację należy jeść do godziny 18! A co jeśli np. o 20 kończysz pracę, wracasz do domu i idziesz spać o 24? Można by było zwariować z głodu! Co więcej jeśli pominiesz kolację zwiększa się ryzyko, że zgłodniejesz i będziesz jeść w środku nocy, a to nie jest dobre ani dla zdrowia, ani dla figury, ani dla jakości snu.

5.Jedz dużo owoców i warzyw!
Pełnowartościowa i zdrowa dieta powinna zawierać dużo warzyw i owoców. Dzięki temu będzie bogata w witaminy, błonnik pokarmowy oraz antyoksydanty. Staraj się je jadać każdego dnia do każdego posiłku.

6.Pij wodę!
Ciało człowieka składa się głównie z wody. Woda bierze udział w wielu procesach życiowych, które umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie, dlatego tak ważne jest aby ją dostarczać. Zalecane spożycie to minimum 1,5 litra każdego dnia.

7.Stosuj odpowiednie techniki przyrządzania potraw.
Zamień tradycyjne smażenie na: grillowanie, pieczenie, duszenie, gotowanie, delikatne obsmażanie na niewielkiej ilości tłuszczu (bez panierki).

8.Wybieraj odpowiednie produkty.

  • Chleb jasny zamień na chleb razowy. Taka drobna zmiana, a korzyści tak wiele. Pełnoziarniste pieczywo dostarczy więcej witamin, składników mineralnych, błonnika, który jest niezwykle istotny dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Błonnik daje również uczucie sytości. 
  • Biały ryż zamień na brązowy lub kasze.
  • Soki owocowe, słodzone napoje gazowane zamień na wodę! Słodkie napoje to bomby kaloryczne oraz niekorzystnie wpływają na gospodarkę węglowodanową. 
  • Jogurty owocowe zamień na jogurty naturalne. Jogurty owocowe mają w składzie pełno cukru, aromatów, barwników, regulatorów kwasowości, a owoców śladowe ilości. Jeśli masz ochotę na jogurt owocowy, do jogurtu naturalnego dodaj świeże owoce.
  • Śmietanę zamień na jogurt naturalny. Do dań do których należy dodać śmietanę, dodawaj jogurt naturalny np. do klasycznej mizerii, do zup. 
  • Majonez zamień na oleje/oliwę z oliwek/jogurt naturalny. Jeśli na co dzień przygotowujesz sałatkę/surówkę z dodatkiem majonezu zamiast niego używaj oleje roślinne, oliwę z oliwek, bogate w zdrowe kwasy tłuszczowe lub jogurt, który obniży wartość energetyczną posiłku.
  • Płatki kukurydzianie/czekoladowe/miodowe zamień na naturalne płatki owsiane/jaglane/gryczane.
  • Parówki zamień na dobrej jakości wędliny, najlepiej przyrządzone w domu.
  • Tłuste mięsa wieprzowe zamień na drób, dobrej jakości wołowinę, ryby.
  • Jeśli w Twoim jadłospisie przeważają wędliny/kiełbasy postaraj się w jakiejś części zamienić je na roślinne pasty kanapkowe np. hummus.
  • Frytki zamień na pieczone ziemniaki. Przepis na zdrowe frytki znajdziesz TUTAJ.
  • Słodycze zamień na świeże lub suszone owoce.
  • Słone przekąski zamień na nasiona, pestki, orzechy. 

Przedstawione wskazówki ułatwią Ci wybory żywieniowe i dzięki nim posmakujesz zdrowia.
Jeśli spodobał Ci się ten wpis zapraszam Cię na Facebook’a po codzienną dawkę kulinarnych i dietetycznych inspiracji. Podeślij swoim bliskim, aby mogli posmakować zdrowia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz