kwietnia 25, 2018

Nie taki ziemniak straszny jak go malują.. Wszystko o ziemniaku i przepis na zdrowe frytki



Ziemniak to jedno z warzyw, które jest oskarżane o dodatkowe kilogramy chyba całej ludzkości. „Nie jedz ziemniaków bo przytyjesz”, „Jestem na diecie, nie jem ziemniaków”, „Jestem fit , bo nie jem ziemniaków”, „Chcesz schudnąć? Odstaw ziemniaki”.  Można również doszukać się wielu informacji w sieci, że są bezwartościowe. Nie ma dnia, żebym nie słyszała którego z tych zdań, które nie są prawdą! Dlatego dziś czas obalić te mity i obronić ziemniaka! 

Pomimo złej sławy ziemniaki najczęściej jednak goszczą na talerzach większości Polaków, a niektórzy zjadają je niemalże codziennie.

Wbrew powszechnej opinii ziemniaki można zaliczyć do produktów niskokalorycznych, 100 g ziemniaków dostarcza ok. 75 kcal - dla porównania 100 g makaronu dostarcza ok. 340 kcal. Dodatkowo ziemniaki to dobre źródło potasu, dostarczają witamin z grupy B, witaminy K, witaminy C, a także fosforu i siarki. Stwierdzenie, że ziemniaki tuczą nie jest do końca prawdziwe. Kluczowe znaczenie ma tutaj ich sposób przyrządzenia.

Jak przyrządzić ziemniaki, aby zachować ich wartości odżywcze i nie tuczyły? Najlepszym sposobem będzie ich ugotowanie na parze lub upieczenie ich bez dodatku tłuszczu (lub jego niewielką ilością). Te techniki kulinarne nie zmienią ich wartości energetycznej, pozwolą na zachowanie witamin i minerałów.

To dodatek tłuszczu (np. masła/ śmietany do puree), smażenie na głębokim tłuszczu sprawiają, że są bardziej kaloryczne i tym samym stają tuczące.

Czy to oznacza, że już zawsze należy obejść się smakiem pysznego puree i  frytek?

Najważniejszą zasadą jaką powinniśmy stosować to UMIAR! Będę to powtarzać do znudzenia. Jeśli jesteśmy zdrowi możemy pozwolić sobie na różne ziemniaczane wariacje. Odpowiednio zbilansowana dieta może zawierać te potrawy, ale nie każdego dnia. Do puree najlepiej dodać niewielką ilość tłuszczu (łyżkę na 4-5 osób), jednak frytki szczególnie te kupne śmierdzące fryturą proponuję wyrzucić z menu.

Dlatego dzisiaj proponuję przepis na frytki w odchudzonej wersji, które można jeść bez obaw o szczupłą sylwetkę. Zamiast tradycyjnego smażenia w głębokim tłuszczu polecam upiec je w piekarniku  z niewielką ilością tłuszczu. Dzięki temu będą mniej kaloryczne, smaczne i zdrowe. 



Składniki na 1 porcję
200 g ziemniaków
½ łyżeczki oleju rzepakowego
przyprawa gyros, lubczyk

Sposób przygotowania
1. Ziemniaki obieramy i kroimy na kształt frytek. Skrapiamy olejem, dodajemy przyprawy i pieczemy do zarumienienia. 


Kaloryczność
1 porcja to ok. 180 kcal

Dla porównania 100 g porcja tradycyjnych frytek to aż 300 kcal!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz